Chorwacja kwatery
Powrót do bornholm.modos.pl [strona główna]
Powrót do bornholm.modos.pl [strona główna]
 | Forum | Rejestracja | Szukaj | Stat | | Wybrane tematy: Promy na Bornholm
Bilety promowe Noclegi na Bornholmie Domy wakacyjne, hotele

Forum o Bornholmie / Bornholm / #GALERIA ZDJĘĆ / 2005-2006
Autor Wiadomość
AdminForum
Administrator
AdminForum
# Napisano: 9 Lip 2005 23:28 | Edytowany przez: AdminForum


Zapraszam wszystkich, którzy chcą podzielić się zdjęciami z Bornholmu do przesyłania ich na adres<b> info@bornholm.modos.pl</b>

Zainteresowanych proszę o nadsyłanie zdjęć.

_______________________
Pozdrawiam :: Kontakt

jose
Użytkownik
# Napisano: 13 Lip 2005 16:17 | Edytowany przez: jose


Ale jestem zaskoczony, miło oczywiście... Parę dni mnie tutaj nie było, niewdzięczna praca , a tu proszę nowości!!! Fajne zdjęcia i fajny pomysł. Czekam na kolejne...

jose

Anonimowy
# Napisano: 17 Lip 2005 15:45


Fotki

Anonimowy
# Napisano: 21 Lip 2005 17:52


Foty super, niech ludzie nadsyłają ich jak najwięcej!!! Należy wypromować tą wysepkę...szczególnie rowerzyści niech wezmą sobie za honor nawiedzenie jej!!!

Anonimowy
# Napisano: 22 Lip 2005 15:13


Ja tylko powiem tyle, że najlepiej zostawić wszystko swojemu losowi. Niech przyjeżdżają tylko KULTURALNI rowerzyści, bo nocnego porykiwania pijanego i agresywnego polskiego (niestety) buractwa, to można se np. w Mielnie czy Jastrzębiej posłuchać, jak kto lubi.

iza
# Napisano: 22 Lip 2005 19:23


no powiem szczerze piekna robota .................tylko gratulować

Mateusz
# Napisano: 30 Lip 2005 00:04


Przyjemnie się będzie oglądało zimą, wspominając, wspominając... Zdjęcia bardzo ładne, przyłączam się do gratulacji...

Mateusz

AdminForum
Administrator
AdminForum
# Napisano: 30 Sier 2005 15:02 | Edytowany przez: AdminForum


Nowe zdjęcia w galerii!

Eksponaty, oraz archiwalne fotografie przedstawiające historię bornholmskiej kolei (DBJ - De Bornholmske Jernbaner). Muzeum kolei bornholmskiej znajduje się w Nexø. Biletem wstępu do muzeum jest stary bilet kolejowy, cena biletu to 25 DKK – osoba dorosła.

Eksponaty - http://bornholm.modos.pl/zdjecia-galeria-22.html

Archiwalne fotografie - http://bornholm.modos.pl/zdjecia-galeria-23.html

-----------------------------------------------

Poniższy teks ze strony:
http://bornholmsmuseum.dk/polen/dbj.htm

DBJ - De Bornholmske Jernbaner
Bornholmskie Koleje Żelazne

1875 Pierwsza próba budowy linii kolejowej na Bornholmie. Kończy się niepowodzeniem ze względu na konkurencyjną decyzję utworzenia ”Østbornholmske Dampskibsselskab” (Towarzystwo Parowcowe Wschodniego Bornholmu).

1884 Nowe plany o kolejach na Bornholmie. Podjęcie decyzji odwleka się.

1890 Kolejna inicjatywa budowy kolei na Bornholmie. Wśród inicjatywodawców jest lekarz P. V. E. Hansen i inżynier J. Fagerlund. Duży sprzeciw w Nexø i zbieranie podpisów przeciwko ”niepotrzebnej” kolei. Dziesięć spośród 15 gmin jest przeciwnych budowie.

1900 ”Det bornholmske Jernbaneselskab A/S” (Bornholmskie Kolejowe Towarzystwo Akcyjne) otwiera 12 grudnia linię Rønne - Nexø (37 km). Na trasie są trzy stacje miejskie, siedem we wsiach oraz sześć zadaszonych przystanków. Budowa linii kosztowała 1.654.279,27 kr. Budynki stacyjne w Rønne, Aakirkeby i Nexø zaprojektował bornholmski architekt Mathias Bidstrup.
Już w pierwszym roku eksploatacji kolej przynosi zysk. Kolej przewozi wówczas ok. 150.000 osób oraz ok. 35.000 ton towarów (w tym ok. 17.000 ton nierogacizny). W maju 1901 uruchomiony zostaje – w sezonie letnim - boczny tor z Aakirkeby do Almindingen. W Rønne i Nexø powstają bocznice prowadzące do portu, ponadto wiele bocznic do kooperatyw handlowych, zakładów przemysłowych itd.
Na kolei pracuje 37 osób, w tym siedmioro zawiadowców stacji (trzech mężczyzn i cztery kobiety). Trzy kursy dziennie trwają ok. dwóch godzin (lecz kursy pociągów towarowych w środku dnia o 35 min. dłużej); cena przejazdu -90 øre. Maksymalna prędkość pociągów osobowych: 45 km/godz., towarowych – 30 km/godz.

1901- 02 Codziennie korzysta z linii kolejowych 328 pasażerów. Trasa jest nierówna
i kręta. Artysta-ceramik i pisarz Hans Hjorth pisze (w r. 1943): ”Pasażerowie, posiadający książeczkę marynarza, przetrwali najlepiej”. Zanim zbudowano kolej, turyści przewożeni byli wozami konnymi (jeden kurs dziennie). Taka podróż z Rønne do Hammershus trwała ok. pięciu godzin. Pasażerowie musieli wysiadać i samodzielnie wchodzić na wzgórza.

1905 Pierwsze dyskusje na temat linii kolejowej Rønne – Hammershus, będace wynikiem powodzenia linii Rønne – Nexø oraz wzrostu turystyki na Bornholmie płn.

1908 Podjęcie decyzji (po trzech latach) o utworzeniu linii Rønne-Allinge, ”Rønne Allinge Jernbaneselskab A/S” (Kolejowe Towarzystwo Akcyjne Rønne Allinge). Po sukcesie linii Rønne-Nexø nie jest trudno zyskać poparcie władz gminnych i wojewódzkich. Linia ma przebiegać przez Nyker, Klemensker i Rø do Allinge.
Dążono do budowy stacji koło Hammershus, lecz ze względu na trudne warunki terenowe, powstaje stacja w Sandvig.

1913 5 maja - otwarcie linii kolejowej Rønne-Sandvig. W Allinge zbudowana zostaje bocznica do portu. Na linii są dwie stacje (plus już istniejące dwie w Rønne), pięć stacji wiejskich i pięć zadaszonych przystanków. Ze względu na napływ turystów, stacja w Sandvig nosi nazwę “Hammershus” (do r. 1914), a stacja w Rø - ”Helligdommen” (do r. 1915). Stacje zaprojektowane zostały przez bornholmskiego architekta Ove Funch -Espersena. Czas budowy przekroczono o ponad trzy lata. Część robót wykonują niemieccy robotnicy budowy kolei. Koszty inwestycji:1.904.585,24 kr. Linia liczy 31,2 km i przejazd trwa ok. 1 godziny. Siedzenia pokryte są tapicerką i w wagonach pasażerskich jest oświetlenie elektryczne. W pierwszym roku z kolei skorzystało 142.400 pasażerów, głównie niemieckich turystów. Na stacji w Sandvig uroczyście przyjmował ich personel hoteli i pensjonatów. Przewieziono ok. 12.000 ton towarów, od bydła i nierogacizny po bagaże turystów. Po krótkim czasie linii zostaje nadane miano ”najpiękniejszej linii kolejowej Danii”.

1914 Na odcinku kolei Rønne-Allinge zatrudnionych jest w pierwszych latach 39 osób, pociągi przewożą codziennie 424 pasażerów. Codziennie odbywają się cztery kursy w obie strony oraz cztery razy w tygodniu kursy specjalne, lecz niebawem ograniczone zostają do zaledwie dwóch, ze względu na wybuch I. wojny światowej.

1915 Konkurs architektoniczny na projekt budynków stacyjnych na odcinku Almindingen - Gudhjem. Architekci Kay Fisker i Aage Rafn zostają jego zwycięzcami. Ich projekt potraktować można jako początek funkcjonalizmu na Bornholmie.

1916 27 czerwca - otwarcie linii kolejowej na odcinku Almindingen-Gudhjem. Koszt budowy: 1.206.249,53 kr, o 50% więcej niż planowano (zmienna koniunktura z powodu I. wojny światowej). Jest jedyną w Danii linia kolejową zbudowaną wyłącznie przez kolej; wg planów będącą również początkiem linii do Svaneke.

1925 Odcinek Rønne -Nexø obchodzi jubileusz 25-lecia powstania i działalności. Linia cieszy się w dalszym ciągu powodzeniem, zarówno jako możliwość transportu, jak i ze względu na jej dochodowość. Na linii Allinge-Gudhjem odbywają się codziennie cztery kursy w obie strony.

1929 Pierwsze regularne kursy autobusów, podległych kolei. W r. 1930 kolej przejmuje trasy prywatnych przewoźników osobowych i towarowych. Te linie transportują rocznie ok. 100.000 pasażerów.

1930 Na liniach Rønne-Sandvig i Aakirkeby-Gudhjem wprowadzono pociągi motorowe. W latach 1930-tych koleje zostają zmotoryzowane, lecz lokomotywy parowe pozostają w użyciu.

1934 Wymienione powyżej trzy linie kolejowe łączą się tworząc ”De Bornholmske Jernbaner”, w skrócie DBJ (Bornholmskie Koleje Żelazne). DBJ i ”Towarzystwo Parowcowe na Bornholmie 1866” otwierają w sezonie letnim biura podróży w Sandvig i Gudhjem.

1936 ”Szalony pociąg”, nad biegiem którego stracono kontrolę, pędzi po torach z mleczarni w Nyker i zostaje zatrzymany dopiero w porcie w Rønne. Cudem nikt nie zostaje ranny, mimo kilku innych pociągów na trasie. Straty materialne wynoszą 50.000 -100.000 kr. Wypadki zdarzały się także wcześniej, niektóre z nich śmiertelne. Najczęściej spowodowane przez samochody lub ludzi podczas przekraczania torów kolejowych.

1940/46 W czasie II. wojny światowej wzrasta liczba pasażerów, gdyż brak benzyny uniemożliwia użycie samochodów. Brak węgla i oleju napędowego ogranicza ilość kursów pociągów. Pod koniec wojny pociągi kursują dwa razy dziennie, poza sobotą i niedzielą. W czasie strajku powszechnego w r. 1944 pociągi nie kursują przez wiele dni. Finanse kolei są w złym stanie. Kolej zatrudnia 130 pracowników (w r. 1943). W latach 1940-tych korzysta z kolei ok. 120.000 osób. W latach 1946/47 koleją jeździ codziennie 1.693 podróżnych na trasie Rønne - Nexø. Linia Rønne - Nexø transportuje rocznie ok. 70.000 ton towarów. Zarówno Niemcy, jak i Sowieci wykorzystują kolej do transportów wojskowych i towarowych.

1949 Do eksploatacji wchodzą trzy pociągi motorowe, tzw. ”autobusy na szynach” (jeden wagon o napędzie motorowym).

Lata 1950-te Konkurencja ze strony samochodów osobowych i ciężarówek ma wpływ na Bornholmskie Koleje Żelazne. Liczba podróżujących koleją stale się zmniejsza, przewożonych jest coraz mniej towarów. Kolej staje się coraz mniej opłacalna.

1952 Linia kolejowa Almindingen-Gudhjem zostaje zamknięta.

1953 Linia kolejowa Rønne-Sandvig zostaje zamknięta. Ostatni odjazd pociągu 15 września. W ostatnim roku było 11 kursów dziennie w obie strony. Użycie lokomotyw parowych kończy się wraz z likwidacją linii do Allinge.

1968 Linia kolejowa Rønne-Nexø zostaje zamknięta. Ostatni kurs pociągu 28/29 września. Gazeta ”Bornholmeren” pisze wówczas:

"Spełniłyście swój obowiązek, służąc skalistej wyspie,

Lecz istnieć i całkowicie zniknąć - to koleje losu,

Byłyście niedoceniane, ale teraz będzie was brakować -

Ostatnie koleje wąskotorowe w Danii –DBJ."

W r. 1968 koleje mają łącznie ok. 900 pasażerów dziennie w czasie wszystkich 22 kursów.

_______________________
Pozdrawiam :: Kontakt

AdminForum
Administrator
AdminForum
# Napisano: 2 Wrz 2005 13:11 | Edytowany przez: AdminForum


Kolejne Zdjęcia

PARK MOTYLI W NEXO

http://bornholm.modos.pl/zdjecia-galeria-24.html


Wstęp do parku motyli codziennie od 10.00 do 17.00.
Park jest czynny od maja do października.

- Dorośli: 50 kr
- Dzieci 5-12 lat: 40 kr
- Dzieci 0-4: gratis
- Grupy ok. 20 osób, od osoby: 35 kr

_______________________
Pozdrawiam :: Kontakt

Anonimowy
# Napisano: 7 Wrz 2005 17:01


Cześć

Zgadzam się z Mateuszem, zimą się będzie przyjemnie wspominało pobyt na Bornholmie.Mam kilka zdjęć z Christianso jak znajdę chwile to wybiorę co lepsze i podeśle .

Serdecznie wszystkich pozdrawiam- Janusz

AdminForum
Administrator
AdminForum
# Napisano: 8 Kwi 2006 20:34 | Edytowany przez: AdminForum


Zapraszamy do działu "Galeria", gdzie umieściliśmy zdjęcia z Christianso.

_______________________
Pozdrawiam :: Kontakt

AdminForum
Administrator
AdminForum
# Napisano: 15 Kwi 2006 15:18 | Edytowany przez: AdminForum


Umieściliśmy w galerii zdjęcia Agnieszki i Michała.

Bardzo dziękujemy za przesłanie zdjęć.

_______________________
Pozdrawiam :: Kontakt

AdminForum
Administrator
AdminForum
# Napisano: 21 Maj 2006 11:46 | Edytowany przez: AdminForum


Zapraszamy do działu "Galeria" gdzie pojawiły się kolejne zdjęcia.

_______________________
Pozdrawiam :: Kontakt

Anonimowy
# Napisano: 19 Cze 2006 11:50


Zdjęcia fajne , naprawdę podobają mi się . Mam pytanie właśnie o zdjęcia czy można bez problemu zgrać sobie w kawiarence internetowej na płytę cd

Waldek

Anonimowy
# Napisano: 21 Cze 2006 11:35




jose
Użytkownik
# Napisano: 21 Cze 2006 13:54


Witaj,

Bez problemu skorzystasz z komputera w kawiarence i nagrasz zdjęcia. Osobiście korzystam często z kawiarenki w Nexø. Jest tam swobodny dostęp do stacji, możesz podłączyć aparat i nagrać zdjęcia na nośnik.

pozdrawiam gorąco

jose

AdminForum
Administrator
AdminForum
# Napisano: 19 Lip 2006 20:13 | Edytowany przez: AdminForum


Nowe zdjęcia w galerii.

Wielkie podziękowania dla Jagody i Mirka

Uwaga: zmiana w prezentacji galerii, teraz nowe galerie wyświetlają się w pierwszej kolejności. Zapraszamy: http://bornholm.modos.pl/galeria.html

_______________________
Pozdrawiam :: Kontakt

AdminForum
Administrator
AdminForum
# Napisano: 1 Sier 2006 18:19 | Edytowany przez: AdminForum


Nowe zdjęcia w galerii.

Zapraszamy do przeglądania zdjęć. Nowe zdjęcia nadesłała annpap.

Nowa galeria: Bornholm nocą.

_______________________
Pozdrawiam :: Kontakt

AdminForum
Administrator
AdminForum
# Napisano: 25 Sier 2006 18:08 | Edytowany przez: AdminForum


Spragnionych wspomnień z pobytu na Bornholmie zapraszamy do galerii, gdzie pojawiło się kilkadziesiąt nowych zdjęć

Za wszystkie nadesłane zdjęcia bardzo dziękujemy.

_______________________
Pozdrawiam :: Kontakt

AdminForum
Administrator
AdminForum
# Napisano: 11 Paź 2006 09:19 | Edytowany przez: AdminForum


Witajcie!

Miło nam jest poinformować , że w galerii pojawiły się nowe zdjęcia oraz sama galeria została nieco zmieniona. Teraz przeglądając wybraną galerię można przełączyć się w “tryb nowoczesny”, w tym ustawieniu całe tło automatycznie się przyciemnia, co sprzyja przeglądaniu zdjęć szczególnie na większych monitorach, wybrane zdjęcie się powiększa z możliwością przeglądania wszystkich zdjęć z wybranej galerii.

Miłych wspomnień

_______________________
Pozdrawiam :: Kontakt

Temat został zamknięty. Nie możesz tutaj odpowiadać.
 

© 2004-2018 www.bornholm.modos.pl | Powered by miniBB | Nota prawna | Cookies

Kontakt z nami

Bornholm - Powrót do strony głównej